Το φρικτό συμπέρασμα των ειδικών: Η μαζική φωτιά, η αμελητέα αφέλεια και οι ελλείψεις στην ασφάλεια

Για περισσότερα από 20 χιλιόμετρα και σχεδόν 12 λεπτά, το τρένο κινείται κατωφλια, στην ίδια γραμμή με το εμπορευματικό τρένο με αριθμό 63503, με δύο άτομα προσωπικό. Στις 23:21, τα δύο τρένα, συγκρούονται κεφαλοκλείδωτα στα Τέμπη και τα πρωτα βαγόνια, τυλίγονται στις φλόγες.

Απλά μια μέρα πριν από τη “μαύρη” επέτειο του μεγαλύτερου σιδηροδρομικού ατυχήματος που έχει σημειωθεί στην Ελλάδα, που κόστισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους, κυρίως νέους, υπάρχουν πολλά σημαντικά ερωτήματα που παραμένουν ακόμη αναπάντητα. Στην τελική έκθεση της ανεξάρτητης Επιτροπής Διερεύνησης Οικογενειών (ΕΔΑΠΟ), το οποίο θα παραδοθεί ηλεκτρονικά σήμερα στον κρατικό εισαγγελέα, καταγράφονται τα εγκληματικά κενά ασφαλείας του σιδηροδρόμου, τα ανθρώπινα λάθη και οι παραλείψεις που οδήγησαν στην τραγωδία των Τεμπών.

Ανάμεσα στις άλλες συγκλονιστικές συμπεράσματα, για τον τρόπο λειτουργίας – και συνέχεια της λειτουργίας – του ελληνικού σιδηρόδρομου, η ΕΔΑΠΟ σημειώνει ότι η μοιραία σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών δεν θα είχε συμβεί, αν λειτουργούσε το φωτεινό σήμα. Αυτό μόνο, ήταν αρκετό. Χαρακτηρίζει μάλιστα “ανενόητο” ότι οι τέσσερις μηχανοδηγοί θα έβλεπαν το φάναρι να γίνεται κόκκινο και θα το αγνοούσαν, αφήνοντας το τρένο να περάσει.

Μεγάλη φωτιά και το μυστήριο υλικό “ξυλόλιο”

Οι οικογένειες των 57 θυμάτων δεν έχουν προλάβει να τους τιμήσουν, καθώς ακόμη τους ταλαιπωρεί η αναζήτηση της δικαιοσύνης τους. Ένα από τα κυριότερα ερωτήματα, ακόμη και σήμερα, παραμένει αναπάντητο. Δεν έχει διευκρινιστεί το καύσιμο υλικό που προκάλεσε την αρχική φωτιά και συνέβαλε στην εξέλιξή της, η οποία, όπως αποκαλύφθηκε χθες σε συνέντευξη Τύπου για το δυστύχημα στα Τέμπη, κυρίως κόστισε τη ζωή σε τουλάχιστον 5 επιβάτες.

“Το σημαντικό είναι ότι σίγουρα δεν είναι αδιάφορο το θέμα της φωτιάς, όπως ανεφέρθη αρχικά από ορισμένους, χωρίς ωστόσο να υπάρχει μία συγκεκριμένη και σαφής θεωρία που να υποστηρίζει αυτή την τοποθέτηση. Δεύτερη θεωρία, έκανε η Hellenic Train, μέσω ενός εγγράφου που έστειλε στον εφέτη-ανακριτη στις 28 Μαρτίου, όπου δηλώνει την γνώμη της σχετικά με τη φωτιά και τη μεγάλη φωτιά και πιστεύει ότι το έλαιο σιλικόνης στους μετασχηματιστές ευθύνεται για τη μεγάλη πυρκαγιά.

Αυτή τη θεωρία υιοθέτησαν αργότερα και η Πυροσβεστική, καθώς και οι διορισμένοι πραγματογνώμονες,” ανέφερε ο κύριος Κώστας Λακαφώσης, μηχανικός αεροναυπηγός και πραγματογνώμονας ατυχημάτων, στο Real fm 97,8. “Ωστόσο, όπως προσθέτει ο κύριος Λακαφώσης, το έλαιο σιλικόνης βρίσκεται μέχρι και σήμερα στα τρένα που κινούνται στον ελληνικό σιδηρόδρομο. “Συνεπώς, αναρωτιόμαστε, αν κάτι συμβεί στον δρόμο και το τρένο εκτροχιαστεί και χτυπήσει σε ένα τσιμεντένιο γεφύρι, αυτά τα έλαια σιλικόνης θα προκαλέσουν πάλι μια τεράστια πυρκαγιά και θα καούν οι άνθρωποι;”

Στην συνέντευξη Τύπου, ο κύριος Λακαφώσης υπογράμμισε ότι “το τελικό συμπέρασμα έχει μερικές μικρές διαφοροποιήσεις στη χαρτογράφηση των βαγονιών, δηλαδή σε ποιο σημείο του αμαξοστοιχίου βρισκόταν κάθε θύμα, προκειμένου να καταλάβουμε πλήρως τι συνέβη σε κάθε άτομο. Όλοι δεν έχασαν τη ζωή τους από τους ίδιους λόγους,” και αποκάλυψε ότι τουλάχιστον 5 άτομα έχασαν τη ζωή τους από πυρκαγιά, όχι από σύγκρουση, ενώ στο Real Fm ανέφερε ότι ίσως είχαμε 50 ή 47 θύματα χωρίς την πυρκαγιά, σύμφωνα με εκτιμήσεις.

Οι Εξελίξεις

Ένα μόνο 29 ημέρες μετά το σιδηροδρομικό ατύχημα, ολοκληρώθηκε η δειγματοληψία στον χώρο αποθήκευσης των βαγονιών, καθώς και στον χώρο της σύγκρουσης των δύο μοιραίων αμαξοστοιχιών. Η διαμόρφωση του χώρου, με την απομάκρυνση των χωμάτινων ογκων και την αντικατάσταση με νέα υλικά, από τη μια πλευρά, βοήθησε στην ύπαρξη της γης όπως ήταν την ημέρα της σύγκρουσης.

Από τα σημεία, πραγματοποιήθηκε δειγματοληπτική ανάλυση και εντοπίστηκε, μεταξύ άλλων, το υλικό “ξυλόλιο”. Ένας χημικός διαλύτης, πολύ φθηνός, αλλά με ιδιότητες παρόμοιες με αυτές της βενζίνης. “Είναι ένα από τα τρία που χρησιμοποιούνται συχνά στη νοθεία καυσίμων. Είναι μια εύφλεκτη χημική ουσία, την οποία εντοπίσαμε σε 7 διαφορετικά σημεία. Συγκεκριμένα, σε 3 σημεία στο έδαφος και σε 4 σημεία των ηλεκτρομηχανών που είχαν μεταφερθεί ήδη στο Κουλούρι Λάρισας.

Αυτά βεβαια, είναι εκτιμήσεις και θεωρίες, αλλά δεν μπορούν να αμφισβητηθούν ως ευρήματα. “Κάποιος πρέπει να μπορέσει να απαντήσει γιατί εντοπίστηκαν σε αυτά τα σημεία στο έδαφος” εξηγεί ο κύριος Λακαφώσης και προσθέτει ότι “ορισμένοι πυροσβέστες είχαν χημικά εγκαύματα στα ρούχα τους, Είναι ένδειξη ότι κάποια επικίνδυνα χημικά πρέπει να εντοπιστούν για να κατανοήσουμε τι ακριβώς ήταν. ”

Τελικά, ο ίδιος και να υπογράμμισε πως αρκετά από τα ζητήματα ασφαλείας στον ελληνικό σιδηρόδρομο παρα

Written by admin

Λιουίς Χάμιλτον: Μας δείχνει το τατουάζ που έχει στην πλάτη του

Σάλος στον χώρο των μέσων ενημέρωσης με Πετρογιάννη – Καλύβα – Βουλγαράκη: Ανοίξες νέο προφίλ;