Ξάνθη: Το Lockdown μέσα από την τέχνη της σκιάς

Χamos

Η αγωνία του ανθρώπου μέσα στην πανδημία και τα προσωπικά βιώματα κατά τη διάρκεια της καραντίνας αναδεικνύονται στην ενότητα των έργων με τίτλο «Μυαλό και Ψυχή σε εγκλεισμό», η οποία φιλοτεχνήθηκε από τον εικαστικό Τριαντάφυλλο Βαΐτση, βασισμένη στην τέχνη της σκιάς. Τα γλυπτά αποτυπώνουν με μοναδικό τρόπο την ξαφνική και αναπάντεχη αλλαγή στις ζωές των ανθρώπων, με την κορύφωση της πανδημίας της Covid-19, που οδήγησε στην πρώτη καραντίνα την άνοιξη του 2020.

Μιλώντας στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο Τριαντάφυλλος Βαΐτσης, ανέφερε ότι «η επιρροή της πανδημίας στον τομέα της τέχνης είναι καταστροφική ως προς την επιβίωση των καλλιτεχνών», ωστόσο «οι καλλιτέχνες έχουν την ικανότητα να βλέπουν τα πράγματα με διαφορετικό μάτι» και «γι’ αυτό δεν τους σταματάει τίποτα».

Ένα τέτοιο παράδειγμα, όπως ανέφερε αποτελεί η τελευταία ενότητα έργων του, με τίτλο «Μυαλό και Ψυχή σε Εγκλεισμό». Από τον τίτλο μπορεί κανείς πολύ εύκολα να καταλάβει πως η ιδέα δημιουργίας μιας τέτοιας ενότητας ήρθε μέσα στην καραντίνα. Πρόκειται για 17 γλυπτά σκιάς, άλλα από τα οποία υλοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του εγκλεισμού κι άλλα που προϋπήρχαν κι έδεσαν με τα νέα προκειμένου να αποτυπώσουν, όλα μαζί, το βίωμα του εγκλεισμού, μέσα από τα «μάτια» του καλλιτέχνη. Το βίωμα αυτό, είναι κάπως γνώριμο στους καλλιτέχνες καθώς οι περισσότεροι από αυτούς δημιουργούν πολλές φορές σε συνθήκες εγκλεισμού. Ο Τριαντάφυλλος Βαΐτσης μάλιστα, δουλεύει και σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού προκειμένου να φτιάξει τα ιδιαίτερα γλυπτά του, που με το φως αποδίδουν εκπληκτικές σκιές.

Κεντρικό έργο της ενότητας «Μυαλό και Ψυχή σε Εγκλεισμό» είναι το γλυπτό με τίτλο «Ναυαγός στο σπίτι μου». «Αποκλεισμένος κι αυτός, όπως ένας ναυαγός, δεν μπορούσε να πάει πουθενά, να συναντήσει τους φίλους του, να επικοινωνήσει όπως αυτός θα ήθελε. Και δεν ήταν ο μόνος. Όλοι μας ναυαγοί είμαστε», όπως ανέφερε. Μάκρυναν τα μαλλιά μας καθώς δεν μπορούσαμε να πάμε να κουρευτούμε. Αλλά δεν υπήρχε και λόγος… Νιώσαμε σαν το πουλί μες στο κλουβί. Φοβισμένοι από το άγνωστο μέλλον μας… Όσοι ήταν τυχεροί μπόρεσαν να απολαύσουν την οικογένειά τους. Ο χρόνος του εγκλεισμού όμως δεν ήταν μικρός με αποτέλεσμα να δοκιμάζονται οι αντοχές του καθενός. Οι αντοχές σε κάθε τομέα (σωματικές, ψυχικές, πνευματικές, οικονομικές…). Κι έτσι, κάθε άνθρωπος το χειρίστηκε με διαφορετικό τρόπο. Οι περισσότεροι όμως, σύμφωνα με τον καλλιτέχνη, κοιτάνε στο μέλλον, όπως και το πρόσωπο του ναυαγού στο γλυπτό. Ο άνθρωπος έχει ορίσει την πορεία από αριστερά προς δεξιά ως θετική (βλέπε γραφικές παραστάσεις, χάρακας, γραφή κι ανάγνωση…). Το βλέμμα του ναυαγού κοιτάει δεξιά. Συνεπώς, κοιτάμε μπροστά. Δεν μας πτοεί η πανδημία. Θα την αφήσουμε πίσω μας…

Όλα αυτά περνούσαν απ’ το μυαλό του καλλιτέχνη ενώ δημιουργούσε. Κι όλα αυτά θα περάσουν κι απ’ το μυαλό αυτών που θα επισκεφθούν την έκθεση, όπου κι όταν γίνει. Στόχος του δημιουργού της είναι να την εκθέσει σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας και του εξωτερικού. Εκτός των γλυπτών, η έκθεση συμπληρώνεται από ένα δρώμενο, στο οποίο θα συμμετέχει ο ίδιος ο καλλιτέχνης.

Δεν σταματάει ο καλλιτέχνης, δηλώνει ο Τριαντάφυλλος Βαΐτσης. Αντιθέτως, οι δυσκολίες του δίνουν ώθηση να μιλήσει, να επαναστατήσει και να κάνει τον κόσμο καλύτερο. Με τον δικό του τρόπο…

Ο. Καρβουνιάρη

*Οι φωτογραφίες παραχωρήθηκαν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ από τον Τριαντάφυλλο Βαΐτση

Χamos

Μαλλιά Άνοιξη 2021: Ο πιο ευφάνταστος τρόπος για να φορέσετε τα scrunchies σας με στυλ

survivor

Survivor Spoiler: “Το ζευγαράκι της συμφοράς”